Edy Kettingroker - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Sanne en Marlous - WaarBenJij.nu Edy Kettingroker - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Sanne en Marlous - WaarBenJij.nu

Edy Kettingroker

Door: Marlous en Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Marlous

02 September 2009 | Indonesië, Medan

Dachten wij dat Singapore een cultuurschok was? Bij aankomst in Medan bleek dat dat toch geen echte schok was! Medan is druk (verkeer), chaotisch (tussen twee rijbanen in rijden en rode stoplichten negeren) en stinkend (uitlaatgassen). Zodoende stonden wij vandaag juichend op de stoep na onze eerste echte oversteek, dat gaat als volgt: gewoon lopen en iedereen tijdt vanzelf wel om je heen (en toetert heeel veel). Brommertjes zie je recht op je afkomen en je hoopt maar dat ze je gezien hebben. Eenmaal bij de tourist office aangekomen, kregen we een kaart met wat attracties en konden we op weg. Voor 10.000 roepie hebben wij een bedjak genomen naar het paleis van de Sultan. Schoenen uit en we konden naar binnen. Wisten jullie dat de helft van de gebouwen die toeristisch zijn door Nederlanders zijn gebouwd, waaronder het paleis en zelfs een grote Moskee. Deze moskee is de grootste van Indonesie en ook daar konden we naar binnen op blote voeten. Overigens hadden we ondertussen een gids opgedaan: bij het sultanpaleis keken wij namelijk heel vreemd op toen een Indonesier ineens (redelijk duidelijk) Nederlands tegen ons begon te spreken.Zijn naam is (jullie raden het al) Edy Kettingroker; aangezien de mensen hier geen achternaam hebben heeft hij zichzelf deze naam gegeven.De hele dag heeft Edy, die inderdaad veel rookt (wat hier overal mag, tot in de ambulance (alleen gezien en niet voor ons) ons vermaakt.We zijn heel Medan doorgegaan gedurende deze dag; van de Moskee naar een (vieze) rivier, naar een Chinese tempel en een Hindoetempel en weer terug naar het hotel. Alle gebouwen waar op hun eigen manier bijzonder; de Chinese tempel stond bijvoorbeeld helemaal vol met wierrook in alle maten en met Boedhabeelden. Nu hebben we met hem afgesproken om te gaan eten op straat: op een Ramadanfeest.

Impressie van de stad:
Als westerlingen vallen we hier blijkbaar op: iedereen kijkt ons na, lacht naar ons en wil ons groeten. Mogelijkheden voor vervoer zijn dus ookoveral te vinden want met eentoeter, een zwaai en een mindering van snelheid proberen ze ons allemaal mee te krijgen in hun bedjak. Het is een geweldige ervaring om vanuit een bedjak (waarvan de snelheidsmeters het nooit doen) verkeer en mensen te kijken. Vooral wanneer je al spookrijdend dwars door het verkeer heen zigzagt is dat een bijzondere ervaring! Hebben we toch nog even rechts gereden (voor de minder geinformeerden: ze rijden hier links). De gaten in de weg dragen niet bij aan een comfortabele rit, maar dragen wel degelijk bij aan de chaos op straat! We zullen proberen wat foto's in beeld te zetten, maar het is onmogelijk vast te leggen hoe de sfeer hier is. Toch maar even een impressie als het gaat lukken!

• 02 September 2009 - 13:50

Sanne En Marlous :

Meer foto's volgen! We gaan nu uit eten met Edy :)

• 02 September 2009 - 14:05

Inge :

Nou, de eerste mooie dingen dus al gezien! Hoe is het weertje daar?? En lekker gegeten met Edy?? ^^ Hier word het al echt een beetje herfst..:(

• 02 September 2009 - 14:24

Mike:

Dames, ik zit hier stinkend jaloers te wezen dat ik er niet bij ben. Maar het is jullie avontuur en dus ... Geweldig te lezen dat jullie je er al zo 'thuis' voelen. Alles loopt blijkbaar al op rolletjes en de eerste totaal onverwachte ontmoetingen en zo zijn soepel gepasseerd. Houden zo! Bij Java was afgelopen nacht een aardbeving, maar dat is gelukkig ver weg bij jullie. Maar goed, de natuur houd je niet tegen. En jullie natuur ook niet ;=). Heel veel plezier en blijf verslag doen; wij leven mee met elke stap die jullie zetten. Doegdoeg,

• 02 September 2009 - 14:58

Ramon:

Die eerste foto, sportveld in het water? Handig! Hou ons op de hoogte met foto's! Dan leven we ook een beetje mee, want hier in VLD is het heerlijk traditioneel grijs met af en toe regen.

Geniet van de schoonheid, en probeer de drukte te overleven.

• 03 September 2009 - 05:41

Willeke:

Jaloers jaloers....
    Klinkt allemaal erg leuk! Maar ja ik heb hier eindelijk weer eens geklommen.. 5B max...
    Veel plezier en hou ons zo op de hoogte is erg leuk!

• 04 September 2009 - 19:55

Tim:

Hee Sanne en Marlous,

Wat een gave kerel die Edy :P mooie achternaam heeft hij zichzelf gegeven, haha! Ik heb beide berichten net gelezen, goed om te horen dat jullie goed zijn aangekomen en je vermaken! Dat zat er natuurlijk wel aan te komen met alle nieuwe ervaringen daar, maar toch is het fijn om te lezen hoor! Toch een andere feeling dan Australië of Zwitserland waar je weet dat je tussen de staande beschaving terecht gaat komen ;) Hopelijk komen jullie nog meer mooie figuren tegen daar (dat kan ook niet anders natuurlijk :P) zet ze op de foto voor ons! En ook alle constructies achterop brommertjes, hehe. Die schijnen daar ook bijzonder te zijn.

Ik snap niet wat er precies niet klopt op de foto, ik zie niemand achteruitrijden in het verkeer namelijk :P Misschien heeft iemand stiekem een durian bij zich?

Een hele hoop groetjes en veel plezier en mooie indrukken voor de komende dagen gewenst!

-Tim

• 06 September 2009 - 14:52

Hetty Weijers:

lieve beiden ,heerlijk jullie verslag. Ruik proef en beleef(weer). ik had graag op jullie schouder gezeten.geniet verder.hetty

• 06 September 2009 - 15:09

Hetty:

bij de foto van medan : volgens mij is de foto verkeerd afgedrukt . Ze rijden links.doei.hetty

• 07 September 2009 - 19:53

Mike/Pa:

Jaloers? Jaloers? Welnee joh! Na een weekeinde slagregens (het leek wel moesson af en toe) is er deze week geen regen meer voorspeld en schijnt het zonnetje alsof we in de tropen zijn. Het verkeer in Deventer wordt met de dag meer een wild west show. Was gisteren paddestoelen tellen in Drenthe en klom ergens in een boom om er eentje van dichtbij te bekijken. Iemand zei dat ik wel een aap leek; de soort werd er niet bij vermeld. Dus enig vergelijk is er wel en wij stellen ons dus tevreden met wat wij hier hebben om het verschil niet al te groot te doen lijken.
    ;+))
    De bladzijde in het woordenboek waar het woord jaloers staat hebben wij inmiddels eruit gescheurd ;P zodat wij het ook niet meer kunnen worden ;p
    Voor het overige zouden wij er natuurlijk heel graag bij willen zijn. Daar is een woord voor, maar omdat er nu een bladzijde uit ons woordenboek mist, weten wij de term hiervoor niet meer en hopen dat ook zo te houden om jullie er niet mee lastig te vallen. Dus ....
    Super veel plezier en goede reis verder!!!!

Omhelzing en stay cool!

• 08 September 2009 - 10:35