Spitter, spetter, spater, lekker om en op het ... - Reisverslag uit Cát Bà, Vietnam van Sanne en Marlous - WaarBenJij.nu Spitter, spetter, spater, lekker om en op het ... - Reisverslag uit Cát Bà, Vietnam van Sanne en Marlous - WaarBenJij.nu

Spitter, spetter, spater, lekker om en op het ...

Door: Marlous en Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Marlous

03 Oktober 2009 | Vietnam, Cát Bà

WATER!

We zullen voor onze nieuwsgierige lezers eerst even de antwoorden geven op de vragen:
1. Afval gooi je, waar je ook bent (bus, straat) gewoon op de grond.
2. Gemberthee krijgt natuurlijk zijn bruine kleur van de vele bruine suiker die erin zit.
3. Een goede fruitsap herken je aan het feit dat je rietje erin rechtop blijft staan (uitgezonderd Lemonjuice).
4. Je poes/kat steriliseer je natuurlijk door zijn staart eraf te knippen, dat we dat in Nederland nog niet snappen!

Nu is het echt einde Indonesie en gaan we over op het Vietnam deel van onze reis! Eerst even een kort zoek de verschillen. Het is duidelijk dat Vietnam, wat wij ervan gezien hebben, ontwikkelder is dan Indonesie. De Vietnamezen zijn jammer genoeg wel veel minder vriendelijk en behulpzaam dan de Indonesiers. Je kan de bevolking hier zelfs onverschillig noemen. De prijzen voor een overnachting zijn daarentegen een stuk beter dan in Indonesie. Het eten is daarentegen weer ietsje duurder. Het is ook een stuk koeler hier, lekker.
Dankzij de tyfoon in de rest van het land, waren de eerste dagen bewolkt/regenachtig. Gelukkig hebben wij verder geen hinder ondervonden van de tyfoon en we hopen dat we gewoon naar het Zuiden af kunnen reizen binnenkort.

Zoals jullie aan de titel al kunnen zien, stond onze eerste Vietnamweek in het teken van water. We zijn begonnen in Hanoi met een dagje uitrusten bij een meer midden in de stad. Dit meer heet 'het meer van de schildpad' om zijn bijzondere legende. Een gigantische schildpad (die hier overigens vorig jaar nog gefotografeerd is) heeft het zwaard waarmee de Chinezen verjaagd zijn in dit meer verstopt. Na het dagje rust, wilden we een dagje cultuur doen, helaas: dat viel in het water. We begonnen de dag met regen terwijl we zochten naar een ontbijtje in de Franse wijk (en een croissantje vinden kan je 2 uur kosten! wat nou Franse wijk?!). Nadat we eindelijk met onze croissant en jus d'orange op een bankje zaten, besloten we dat ons volgende doel het 'verzetsmuseum' zou zijn. Dit bleek echter van 11.30 tot 14.00 gesloten te zijn want dan slapen de Vietnamezen; dan maar door naar het Ho Chi Minh museum. Natuurlijk bleek ook dat dicht te zijn! We voelden ons niet helemaal lekker en besloten dan maar de middag door te brengen met relaxen met een boekje in onze hotelkamer. Overigens had deze kamer een douche met...warm water. 's Avonds gingen we nogmaals iets waterachtigs doen; het beroemde waterpoppenspel van Hanoi bezoeken. Dit spel is een gigantische poppenkast waarbij de poppen in het water 'spelen'. Ze worden van achter een scherm bediend middels lange stokken en allerlei touwtjes. Deze poppenspelers zitten overigens ook de hele voorstelling lang in het water. Het is wel een raar idee om te bedenken dat je met een zaal vol volwassenen naar een poppenkast zit te kijken, maar het was de moeite waard!

De volgende dag gingen we met de bus naar het alombekende Ha Long Bay. Daar zijn we op 1 van de vele houten boten gestapt om naar Cat Ba eiland te varen. via een gids, met wiens groep we zijn meegelift, hebben we een gigantische en luxe hotelkamer (voor onze begrippen tenminste) kunnen regelen, voor een lage prijs. Met daarbij een goedkope maaltijd (zoals overal hier genuttigd met eetstokjes) was dat de perfecte afsluiter van onze 3 uur durende tocht door de baai. 3 Uur is natuurlijk te kort, dus besloten we een trip voor twee dagen te boeken. Gisterochtend stapten we op een boot om de baai te gaan verkennen; het is prachtig! Vanaf deze boot, stapten we in een kleinere boot: de tweepersoons kayak. In je kayak tussen de giga hoge, uit de zee oprijzende rotsen door peddelen, we voelden ons klein. Nadat we onder een rots door gepeddelde waren, bevonden we ons in een afgesloten baai, waar we uit de kano sprongen om het heerlijk warme zeewater uit te proberen. Na een uitgebreide lunch in de grote boot was het tijd om verder te varen door de baai, op zoek naar een goede snorkelplek. Tsja, de plek om te snorkellen vonden we, maar of het een goede was.... Dan maar het zeil op de boot heisen en al zeilend verder, doen we toch nog wat! ' Shit, te weinig wind, pas op kapitein een rots!' De kapitein had geen weet van zeilen en liet ons (1 van onze medepassagiers kon zeilen) een beetje keutelen, gelukkig kon hij de motor net op tijd aan krijgen om ons niet op de rotsen te laten vastlopen! 's Avonds gingen onze medepassagiers van boord en bleven wij achter met onze 3 bemanningsleden. Na het eten vragen ze ons of we de sterren in het water willen zien. Nee, er waren geen weerspiegelingen van de sterren in de lucht, want het was zo bewolkt dat alleen de maan te zien was. In het maanlicht stappen we ieder met een bemanningslid in een kayak en zodra onze peddels het water raken...Zien we duizenden sterren in het water. Dit schijnt plankton te zijn dat oplicht bij aanraking, het is prachtig en dat moeten we van dichterbij bekijken! We varen naar een verlaten strandje, waar we uit de kayak stappen en gaan zwemmen. Na de nodige wedstrijdjes en het bewonderen van alle sterren, is het tijd om terug te varen. Op de terugweg blijven we van het sterrenwonder in het water genieten: magisch gewoon! En daarna op de boot een watermeloen!

De volgende morgen worden we te vroeg wakker (06.00 uur) van de bemanning en een niet startende bootmotor. Sanne is heel tevreden met 6.00 want het levert meteen 2 nieuwe vogelsoorten op. Marlous daarentegen komt erachter dat ze nog steeds geen ochtendmens is. Onder het constant rinkelen van de telefoon van de kapitein die probeert de boot aan de praat te krijgen, zitten wij heerlijk de baai en de opgaande zon te bewonderen. Na een twee uurtjes doet de motor het nog steeds niet, maar we krijgen wel twee nieuwe medepassagiers aan boord gedropt. Terwijl we ons ontbijtje (bestaande uit lekker brood!, ei en banaan) nuttigen, krijgt de kapitein de boot uiteindelijk met behulp van een andere boot aan de praat. Helaas heeft dit weinig nut, want de medepassagiers gaan kayakken en wijzelf worden op een andere boot overgeheveld. Deze is heel wat groter en ook drukker, maar gelukkig gaat onze prive kayakgids met ons mee. Na een tijdje varen, gaan wij en al onze medepassagiers een eindje kayakken met onze gids. Over het groene water tussen en onder de giga rotsen door; we kunnen hier door meerdere grotten heen varen! Natuurlijk leiden deze grotten tot verlaten baaien, waar Sanne en ik enthousiast in het water plonzen. Gelukkig zijn twee van onze medepassagiers ook slim genoeg geweest om hun bikini aan te doen, de rest kijkt jaloers toe. Daarna terug naar de boot voor een welverdiend middageten met stokjes. We kunnen onderhand zelfs pinda's oppakken met die dingen. Na het eten varen we verder, waarna wij als enigen met onze kayakgids worden gedropt in de buurt van een parelkwekerij. Overal hangen touwen in het water waar de oesters aan vast zitten en dan maar hopen dat er parels uit komen; dit kunnen we jammer genoeg niet zien want het is zaterdag en er wordt niet gewerkt. Dan maar verder kayakken, waarbij we na een tijdje natuurlijk het water niet kunnen weerstaan. Net als we weer in de boot klimmen, zijn we onze gids kwijt. Tsja en dan begint het wachten, want hij had waarschijnlijk vaag iets geroepen van: 'wait'. En ja hoor, een kwartiertje later komt hij terug met de grote boot en kunnen wij ook weer aan boord om door te varen naar onze laatste bestemming van vandaag. Monkey Island doet zijn naam eer aan, op het strand zitten een aantal aapjes naar de vele toeristen te kijken. Het zijn de laatsten van hun soort en ze zullen wel niet lang meer voortbestaan wanneer niemand ingrijpt wanneer mensen stenen naar ze gooien, we zijn blij als we weer verder varen. Even vermelden dat wij natuurlijk wel een aantal mensen tot de orde hebben geroepen. Rond 5.30pm zijn we weer terug in Cat Ba, waar we met al onze bagage heuvelop naar ons hotel lopen; we kunnen wel een duik gebruiken! Een duik onder de douche welteverstaan, om al het zout van de zee van ons af te spoelen. Daarna halen we een welverdiende hamburger met patat; soms heb je even iets bekends nodig! Nu zitten we in een internetcafe op het drukke eiland; gelukkig was het op het water wel rustig. Morgen gaan we nog een dagje de baai in om een geheime activiteit uit te voeren, maar daar over later meer.

• 03 Oktober 2009 - 14:33

Jeroen:

Lieve dames,

Wat een prachtige verslagen schrijven jullie! Ik volg ze op de voet, om het zo maar te zeggen. Ze lezen als een trein ...
    Overigens ben ik blij dat jullie Indonesië nu verlaten hebben. De natuur heeft daar voor een dodelijk gekkenhuis gezorgd de laatste dagen. Gelukkig zijn jullie daarin niet verzeild geraakt ...!

Hartelijke groeten,
    Jeroen

• 03 Oktober 2009 - 14:52

Tante Hetty:

Fijn dat ik alles weer zelf kan lezen (er is internet op de kamer, met dank aan je vader!).
    Blij dat jullie weg zijn van Sumatra.
    Geniet ze!
    Hetty (en: oma, mama en papa)

• 03 Oktober 2009 - 20:02

Mike/Jepa:

Jongens, sorry: meiden, het gaat maar door, wat een heerlijk avontuur! Fijn dat jullie af en toe ons even kunt 'updeten', want we zijn natuurlijk steeds razend nieuwsgierig waar jullie nu weer uithangen/uitboten/uitzwemmen/uitzweten/uiteten/uitetc. en wat er te zien is. Hoe lang is de vogellijst al Sanne? En hoeveel vogelsoorten kent marlous al?
    Heel veel groeten en omhelzing van de afzender.

• 04 Oktober 2009 - 00:13

Ilse:

Gaaf!! Klinkt heerlijk. De plankton ken ik. Die zat in het fjord ook waar ik heb geroeid 's nachts. Al denk ik dat bij jullie meer zat.

Ben benieuwd naar jullie geheime activiteit...

groetjes Ilse

• 04 Oktober 2009 - 11:36

Anne Fleur Steverink:

Hoi Marlous het gaat heel goed met volleybal

C2 2X veloren
    CMV 6 2X gewonnen
    C2 3-1 verloren en
    3-1 verloren
    CMV 6 4-0 gewonnen
    en 3-1 gewonnen.Ik ben niet uit gekozen voor de nevobo selectietraining.

PS. Ik vind jullie reis verslag heel leuk.

• 05 Oktober 2009 - 15:13

Els:

Wat is het toch heerlijk dat er tegenwoordig zoiets als internet bestaat en dat jullie reisverslagen schrijven! Ik moet er niet aan denken dat jullie zo ver weg zouden zijn, met het natuurgeweld van de afgelopen tijd, en dat we niets van jullie konden vernemen. Ik geniet van jullie verhalen en foto's.

• 05 Oktober 2009 - 17:55

Willeke:

die tocht had ik ook wel willen maken...
    Dus ben ik maar in de weerribben met windkracht storm gaan varen ;)
    Veel reisplezier!!

• 05 Oktober 2009 - 18:21

Tineke:

Ik ben ook weer boven water en doe nog even een duit in jullie waterzak. In één woord 'geweldig'! En ik sluit me bij de vorige schrijvers aan dat ik blij ben met de moderne communicatiemiddelen!
    Veel plezier,
    Mam

• 06 Oktober 2009 - 16:11

Leone:

Wat heerlijk Marlous!
    Ik hoop je weer te zien bij de buikdanslessen!
    We krijgen ervan langs van Aisa en de lat is hoog (voor mij althans haha)..

Groetjes van Leone

• 16 Oktober 2009 - 09:39

Sonja:

Ik ben niet zo'n trouwe lezer dus mijn reacties komen wat later.
    Ik vind het prachtig om het allemaal te lezen en soms houdik mijn hart vast met drie bemanningsleden op een boot en verder niemand. Achter gelate worden op een eilandje en maar afwachten of je wordt opgehaald. Ik denk dat als jullie vriendelijk blijven en de mensen respecteren jullie hele mooie ervaringen opdoen die je normaal als toerist niet meemaakt.
    Blijf schrijven want uiteindelijk lees ik ze wel.

Groetjes
    Sonja